Potyczki Algorytmiczne

Zawsze gardziłem konkursami algorytmicznymi, ponieważ uważałem, że mają niewiele wspólnego z samym programowaniem, które jest mi bardzo drogie 🙂 Jednakże znajomi z roku namówili mnie abym wziął udział w Potyczkach Algorytmicznych. Po kilku pierwszych rundach wnioski mam dwa:

  • nadal uważam, że część wspólna algorytmiki i programowania jest dosc niewielka…
  • …ale udział w takim konkursie to fajna zabawa 🙂

Największym problemem dla początkującego w takich konkursach jest wejście w świat algorytmów. Nigdy nie bylem ich fanem więc i nie znałem ich za dużo. W takich konkursach warto jest znać dużo algorytmów ponieważ zadania często każą zmodyfikować już istniejący algorytm. Liczy się praktyka.

Najbardziej jednak podoba mi się to, że nikogo nie obchodzi jak doszedłem do tego, że mój kod działa. Nie trzeba żadnych dowodów i innych kubków na herbatę, aby program przeszedł. Jedynymi wyznacznikami są poprawność wyniku i zmieszczenie się w czasie i pamięci.

Dodatkowo napisanie działającego szybko algorytmu po dłuższym czasie przemyśleń związanych z tematem przysparza prawie tyle radości co samo programowanie. Właściwie to po przemyśleniach kartka i ołówek ustępują miejsca umiejętności zakodowania algorytmu dla jak najlepszej wydajności.

Powszechnie wiadomo przecież, że rząd złożoności służy jedynie do klasyfikacji algorytmów, która nie daje nam żadnego pojęcia na temat szybkości faktycznego wykonania dobrze napisanego algorytmu.

Podsumowując tą znowu-za-długą notkę: zabawa z algorytmami też daje dużo radości. Dlatego też polecam wszystkim udział w konkursach tego typu.

Link do konkursu o którym mówię: http://konkurs.adb.pl/
Istnieje również http://opss.safo.biz/ na którym również są czasem organizowane zawody, ale tutaj dodatkowo istnieją Zawody Stałe, w które faktycznie ciężko nazwać zawodami, ale zawsze można sobie jakiś algorytm rozwiązać 🙂

4 myśli nt. „Potyczki Algorytmiczne

  1. Nie znoszę tego typu konkursów i gardzę nimi 🙂 Mnie i tak rozwalają ludzie walący na UW, żeby zostać wielkimi programistami, a przed studiami nie mający żadnej z tym styczności. A tam algorytmy, algorytmy, algorytmy… prawdziwego kodzenia – niemal brak.

  2. @Riddlemaster: ja lubie sobie powymyslac algorytmy, ale i tak uwazam, ze nazywanie tego typu konkursow „programistycznymi” jest daleko przesadzone 🙂

  3. „W takich konkursach warto jest znać dużo algorytmów ponieważ zadania często każą zmodyfikować już istniejący algorytm. Liczy się praktyka.”
    bullshit

Skomentuj

