Ubuntu i dwa monitory

Nie jest tajemnicą, że do laptopów można podłączać dodatkowe monitory. W systemie Windows najczęściej nie wymaga to żadnego konfigurowania i wystarczy po prostu podłączyć monitor i wcisnąć odpowiednią kombinację klawiszy. Do wyboru mamy właściwie 3 możliwości. Pulpit widoczny na ekranie jednego lub drugiego monitora bądź na obu jednocześnie. Dodatkowo jak się poklika to można ustawić aby jeden monitor był „rozszerzeniem” pulpitu. Jednak nie podoba mi się żadne z tych rozwiązań. Oglądanie pulpitu na jednym monitorze jest oczywistym bezsensem jeśli podłączyliśmy dwa. Oglądanie tego samego na dwóch monitorach jest ok, ale na prezentacje. Wspomniane rozszerzenie? Niby ok, ale na monitorze dodatkowym nie ma nic, żadnych ikonek, żadnych pasków. Trochę bieda.

A jak to w Linuxie? Ano… podobnie 🙂 Oczywiście wymaga to troszkę większej ilości konfiguracji (ale czyż nie za to kochamy Linuxy? ^^). Na szczęście konfiguracja przy pomocy programu nvidia-settings jest prawie tak proste jak w Windowsie. Dostępne mamy tryby wyświetlania takie jak w Windowsie plus jeden, którego tam się zrobić chyba nie da.

Chodzi o wyświetlanie na obu monitorach całkowicie osobnych i kompletnych pulpitów. Można to osiągnąć wybierając w nvidia-settings opcję „Separate X/Screen” dla każdego monitora (przycisk Config). Jest to całkiem ciekawa opcja ponieważ każdy ekran może posiadać inną konfigurację paneli i skrótów. Jedynym problemem tutaj jest brak  prostej możliwości przenoszenia okien między monitorami (o ile w ogóle istnieje).

Do tej pory nie korzystałem z tej opcji (mimo iż bardzo chciałem) ponieważ w połączeniu z menedżerem okien Compiz Fusion na monitorze głównym po kliknieciu na jakieś rozwijane menu czy coś takiego czas oczekiwania na pojawienie się go był skandalicznie długi. Nie przyszło mi do głowy wcześniej, że można próbować to obejść.

Dziś podczas przeglądania różnych materiałów trafiłem przy okazji zupełnie na post na forum, gdzie ktoś poradził uruchomić oddzielny Compiz dla każdego monitora. Sprawdziłem. Zadziałało. Aby uruchomić Compiza na konkretnym monitorze (np. :0.1) należy po prostu ustawić odpowiednio zmienną DISPLAY:

DISPLAY=:0.1 compiz --only-current-screen &

No i fajnie, ale stanąłem przed problemem ponieważ nie do końca wiem, w którym momencie Ubuntu uruchamia Compiza jeśli robi to automatycznie. Szukałem w najróżniejszych miejscach i nie mogłem znaleźć więc jeśli ktoś wie to niech się pochwali 🙂

Postanowiłem więc po prostu zabić Compiza, który się uruchomi i na jego miejsce uruchomić dwa własne. Osiągnąłem to najpierw tworząc plik…

touch ~/.config/compiz/startup.sh
chmod 755 ~/.config/compiz/startup

… następnie wklejając do niego treść…

#!/bin/bash

killall compiz
killall compiz.real
killall emerald

#uruchamianie menedżera okien
DISPLAY=:0.0 compiz --only-current-screen &
DISPLAY=:0.1 compiz --only-current-screen &

#uruchamianie dekoratora okien
DISPLAY=:0.0 emerald --replace &
DISPLAY=:0.1 emerald &

#uruchamianie window nawigatorów
DISPLAY=:0.0 avant-window-navigator &
DISPLAY=:0.1 avant-window-navigator &

Tak przygotowany skrypt należy wrzucić do startowych (podczas uruchamiania sesji) w menu System->Preferencje->Sesje. Trzeba dodać jeden wpis, który uruchomi skrypt podczas startu sesji.

Takie rozwiązanie działa, ale zdecydowanie nie należy do najlepszych. Ponawiam więc prośbę o pomoc w zlokalizowaniu miejsca, w którym uruchamia się compiz.

And last, but not least – Pozdrawiam, moją Karolinkę, która wyrzuca mi, że jeszcze nigdy tego nie zrobiłem 🙂

2 myśli nt. „Ubuntu i dwa monitory

  1. Witaj.
    Czy działałeś na dwóch monitorach przy karcie graficznej Intel?
    Program nvidia-settings, który podałeś nie działa przy grafice Intela, czy wiesz o czymś podobnym, co by u mnie działało?
    Dość mocno zależy mi na pracy na dwóch monitorach, a póki co nie jest to zbyt komfortowe, ani oestetyczne…
    Na podłączonym monitorze nie mam paneli ani ikon…

    Co do startu Compiza nie pomogę.

    Ps. Ja też pozdrawiam Karolinkę. 😉

  2. Program nvidia-settings jest dla kart graficznych rodziny NVidia. Jeśli używasz Ubuntu sprawdź czy w ustawieniach monitora nie da się tego ustawić. Z tego co wiem Intel bardzo ładnie działa z Linuxami.

    Możesz też poszukać informacji o narzędziu xrandr. Jest konsolowe, ale założę się, że są nakładki graficzne 😉 Jeśli nie będzie działać to napisz jeszcze – coś pomyślimy 😉

Skomentuj

