A gdyby tak…

Zastanawiam się nad tą nieszczęsną Javą. Jakkolwiek by nie patrzeć jej wydajność rzeczywiście bardzo wzrosła w porównaniu do kilku poprzednich lat. Skoro niektórzy uważają, że prędkością działania jest zbliżona do C to być może lepiej byłoby używać Javy. W końcu wieloplatformowość mamy całkowicie za darmo, a programy tworzy się całkiem szybko i przyjemnie.

Wobec powyższego postanowiłem pokombinować trochę z wykorzystaniem OpenGL w Javie i zobaczyć co też da się z niego wycisnąć. W końcu – jak wszyscy wiemy – programowanie gier i grafiki to taka „formuła 1” programowania. Tutaj każda część sekundy jest bardzo cenna. Sądzę, że takie badania pozwolą rzeczywiście stwierdzić co jest szybsze na polu bitwy zamiast w jakichś przykładach, które mogą być specjalnie przygotowane.

Chciałbym dodać, że nie zamierzam zrobić tego po to aby dowieść, że Java jest wolna. Podchodzę do tego z nadzieją, że okaże się zupełnie inaczej i że programowanie gier wieloplatformowych przestanie spędzać sen z powiek wielu programistów. Obawiam się jednak, że moja nadzieja nie wystarzcy… trzymajcie kciuki 😉

Niestety w chwili obecnej mam pewien natłok różnych rzeczy do zrobienia więc całą sprawą zacznę się zajmować jakoś po 10 czerwca, a pełną parą w wakacje (od 22 czerwca).

Na koniec jako ciekawostkę dam link do gry, która została napisana w Javie z użyciem OpenGL i umieszczona na stronie internetowej dzięki czemu możemy cieszyć się (biednym co prawda,ale wciąż), 3D bez instalowania czegokolwiek na swoim komputerze. Mam na myśli oczywiście Rune Scape. To dość popularna gra. Być może ze względu na to, że nie polega wyłącznie na zabijaniu wszystkiego co się rusza…

Reklamy

5 myśli nt. „A gdyby tak…

  1. Problemem jest chyba nie tyle sama wydajność jako prędkość przetwarzania (choć i tu wątpię czy Java podołała by np. obliczeniom fizyki w grze), ale zarządzanie pamięcią oraz obciążenie podczas uruchamiania co chwilę Garbage Collectora. Poza tym np. pod Linuxem Java pracuje mi znacznie wolniej niż pod Windows, mimo użycia binarek od Sun’a. Napisana przeze mnie i kolegów na Programowanie Obiektowe @ ETI implementacja Pacmana śmiga fajnie pod Windows, na Linuksie jest niegrywalna… 😦 Podobnie taki powiedzmy NetBeans jest bardziej ociężały i mniej responsywny niż na Windows. To czuć już na obsłudze GUI (Swing), a co dopiero zastosowania wymagające wielu obliczeń… Na Windows może i nadaje się do gier, ale pełnej przenośności i tak nie zyskamy, skoro na Linuksie jest to niegrywalne…

    • Faktycznie w Linuxie wydajność Javy nie jest szczytem marzeń. Podobnie jest z Flashem… Tak czy inaczej na Linuxie postaram sie wykrzesać z niego co się da.

      Może uda się stworzyć jakąś hybrydę. Javę użyć do IO oraz obsługi różnych rzeczy o które zawsze najtrudniej na wielu platformach jednocześnie, a fizyka z C. Być może udałoby się użyć jakiejś istniejącej bibilioteki przy odrobinie pracy.

      Jednak widziałem kiedyś remake Q2 pisany w Javie – nazywa się Jake 2 i w linuxie chodzi całkiem normalnie. Choć tam zapewne nie ma specjalnie obliczeń fizycznych wielu…

      Pokombinuję i się zobaczy 🙂

      • Tyle ze wiesz, w Q2 to teraz gra się na komórkach 😉 Jeśli to miałoby nie chodzić płynnie na dzisiejszych komputerach to byłaby już kompletna porażka.

  2. No moze to i fakt. No ale jednak Q2 byla dość kultową grą i nadal lubie sobie w nią pograć 😉 Jeśli coś takiego dało się ładnie zakodzić to to daje już możlwości napisania ciekawych gier.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s